Ingen bryr seg om det du sier fordi du prøver å ha feil samtale
En gang var sosiale medier en lekeplass for samtaler. Nå er de en gravplass for markedsføring som ikke treffer. Men det trenger ikke være slik. Nøkkelen er å ha riktig samtale.
I boken Supercommunicators påstår Charles Duhigg at det finnes tre typer samtaler – funksjonelle, emosjonelle og sosiale. For å kommunisere godt, så må mottakeren være innstilt på å ha samme type samtale som deg.
Det er for eksempel en dårlig idé å prøve å løse et problem eller planlegge noe (funksjonell samtale), hvis samtalepartneren din ønsker å snakke om hvordan de føler seg (emosjonell samtale). I et slikt tilfelle mangler samtalen synkronisitet.
Her er et eksempel det skal godt gjøres å ikke kjenne seg igjen i:
Du kommer hjem etter en dårlig dag på jobben og lirer fra deg følelsene dine til partneren din – i retur får du gode praktiske forslag til løsninger.
Først av alt, så blir problemet ikke løst. Du er ikke mottakelig for en løsning på dette tidspunktet og ønsker bare å bli forstått. For å gjøre vondt verre så spiser selvforakten deg opp når når partneren din møter situasjonen på en så rolig og fattet måte, mens du bare sitter der og klager.
Heldigvis er kontrasten mellom en funksjonell samtale og en emosjonell samtale såpass stor at du med litt trening kan fange opp at dere er på forskjellige bølgelengder og justere kursen før det begynner å fly fat og tallerkner gjennom lufta.
Når samtalen er digital
Manglende synkronisitet i samtaler kan åpenbart gå løs på parforholdet. Men det kan også ødelegge for digital kommunikasjon. Og i motsetning til kjøkkenet hvor det i verste fall flyr tallerkner, får du ingen signaler i retur om du legger opp til feil samtale digitalt. Bare stillhet.
Stillheten har gjort at problemet sakte men sikkert har nådd store proporsjoner på sosiale medier – hvor folk og bedrifter forsøker å ha feil samtale, men få innser det.
Den største samtalefeilen i dag skjer når vi ikke innser at folk vil ha en sosial samtale, mens vi selv prøver å føre en funksjonell eller emosjonell samtale.
Vi er ikke på LinkedIn for å løse problemer
En sosial samtale er en samtale om hvem vi er. Det handler om hvilke grupper vi tilhører, rollene vi har og identiteten vår. I motsetning til emosjonelle og funksjonelle samtaler, så handler sosiale samtaler om samspillet mellom mennesker, ikke hva vi skal gjøre rent praktisk, eller hvordan vi føler oss.
En sosial samtale er et bilde av folk på tur, en nyhet om en nyansatt, og en kunngjøring av et nytt samarbeid mellom to bedrifter.
På sosiale medier prøver folk stort sett å ha en sosial samtale, ofte uten at de er klar over det selv. Det var jo tross alt slik de fungerte før, da løftet fra tech gigantene om at verden skulle bli mer sammenknyttet fortsatt var intakt. Vi delte hemningsløst fra sydenferien på Kreta og det hele var en stor fest. Så innså vi at det også var en markedsføringspltatform.
Nå prøver alle å starte opp funksjonelle samtaler om hvilke problemer deres produkter løser.
Vårt produkt kan ditt, våre konsulenter kan datt, book et møte med salgsavdelingen vår.
I ny og ne hender det riktig nok at noen modige sjeler tar initiativ til en emosjonell samtale, og hvis budskapet er synkront med den emosjonelle samtalen mange andre ønsker å ha på det tidspunktet så sier det pang; innlegget spres seg som ild i tørt gress. Gratulerer, du er en åpenhetsinfluencer. Du traff en nerve.
Men du skal treffe godt. Det må være rått og ekte, og det er ikke lov å jukse ved å bare snakke om positive følelser. Med andre ord skal det godt gjøres å gjenskape slike samtaler ofte nok.
Skal vi ha nubbesjans til å nå fram på sosiale medier, må vi først innse at folk ikke er der for å få løsningen på et problem.
De er der for å unngå problemene sine.
De ønsker å ha en sosial samtale; se hvem som har fått ny jobb, hvem som deltok på Leder & HR-dagen og lese historier om sprø ting folk finner på sammen i hverdagen. De vil ha dopamin – få bekreftet at vi er sosiale vesener som organiserer oss, starter en ambisiøs kronerulling, bestiger farlige fjell og generelt gjør syke ting sammen.
Ikke informasjon om en splitter ny funksjon i regnskapssystemet du leverer.
På sosiale medier møter du folk i samme modus som klokka to på kontoret: de vil småprate, ikke planlegge eller løse problemer.
Den harde sannheten om at folk ikke er på sosiale medier for å kjøpe produkter som de skal løse problemer med kan være vanskelig å akseptere, men når du gjør det åpner det seg stort rom for kreativitet. Kanskje du kan gi folk et godt inntrykk av bedriften din ved å fortelle om teambuildingen tidligere i uken? Du kan skrive om den nye produktutvikleren som har også har svart belte i karate, og skryte av Susanne på regnskap som bruker fritiden sin på å jobbe med vanskeligstilt ungdom.
Det er gøy å dele slikt. Men det kan være vanskelig å prioritere når bunnlinjen skriker etter nye kunder. Så du gjør et desperat forsøk på å skrive noe smart som en innkjøper i et stort selskap tilfeldigvis scroller forbi og bestemmer seg for å legge inn en stor ordre på.
Du har større sjans for å vinne i lotto.
Prøv heller å møt folk i den samtalen de ønsker å ha. Åpne opp og del raust. Bjud på. Start en sosial samtale – hvem vet, det er mye som kan skje når folk begynner å snakke.