Skriv en minnetale til bedriften din

Skriv en minnetale til bedriften din

Hvordan verdier fra minnetaler kan gi deg en sterk stemme.

Det ringer i kirkeklokkene. Inne i en fullsatt sal sitter kunder, samarbeidspartnere, ansatte og styret. Presten har akkurat gitt deg ordet og du står bak talerstolen og skuer gråtkvalt ned på kisten der bedriften din ligger kald og livløs.

Hva sier du?

Det er en grunn til at folk gråter under minnetaler. Tapet av et liv er selvfølgelig trist, og hele seremonien røsker tak i selv den hardeste sjel. Men det er også noe med ordene. Ikke nødvendigvis at de er så bra satt sammen, eller at de fremføres så fint. Men heller at ordene reflekterer verdier som vi sjeldent bruker i dag.

Disse verdiene er så dypt menneskelige at kun tapet av et liv kan minne oss på dem: raus, kjærlig, modig, omtenksom, integritet, og pålitelig. Verdier vi har det travelt med å løpe forbi i hverdagen, men som sier så mye om en persons karakter at de overføres gjennom minnetaler fra generasjon til generasjon helt til de omsider risses inn permanent i gravsteinen som oppsummerer en persons hele vesen.

Résumé virtues vs. Eulogy virtues

I boken sin, The road to character, skriver den amerikanske forfatteren David Brooks at vi i dag er altfor opptatt av å dyrke såkalte résumé virtues. Verdier som er vanlige å skryte av på CVen.

Du kjenner til dem:

Løsningsorientert, hardtarbeidende, motivert, læringsvillig. Bla, bla, bla. Alt i den duren. Daglig kost på LinkedIn.

Brooks mener at vi heller bør leve opp til eulogy virtues, verdier som kommer frem i minnetaler, og at dette vil gjøre oss i stand til å bygge karakter som mennesker. Ordene vi velger å trekke frem i en minnetale har en helt annen tyngde, og appellerer til dype følelser.

En person som er lojal, tålmodig og modig, har mer karakter enn noen som er løsningsorientert, motivert og profesjonell. Jeg vil heller være kompis med en som er ærlig, enn en som er produktiv.

Så hvorfor er det så få selskaper som dyrker disse verdiene som vi verdsetter så høyt?

Etter en kjapp runde på nettsidene til noen av de største selskapene i Norge ser jeg at det er mange smidige og løsningsorienterte selskaper ute om dagen. Noen snakker til og med om begrepet verdi som om det har verdi i seg selv (vi skaper verdi. Er det mulig å bli mer abstrakt?).

Hvordan hadde du likt det om noen sa at du var smidig og løsningsorientert i begravelsen din? Det sier veldig lite om hvem du var og hva du sto for; det gjør det vanskelig å kommunisere. Budskapet og tonen din blir flat og overfladisk, helt lik alle andre.

Arranger en fiktiv begravelse for bedriften din

Hva med å heller gjøre en øvelse for å finne ut hvilke verdier du verdsetter høyest og deretter jobbe for å dyrke disse?

Alt du trenger å gjøre er å arrangere en fiktiv begravelse for bedriften din (slapp av, du slipper prest og kirke. Du kan bruke fantasien.). Skriv en minnetale og se for deg at bedriften er en person – noe som er enklere å gjøre enn du tror. Faktisk så faller det oss såpass naturlig at vi har et eget ord for fenomenet der vi tilegner menneskelige egenskaper til umenneskelige ting: Antropomorfisme.

Nøkkelen er å se for deg at du har levd et liv sammen med denne personen og at dere sto hverandre nær.

Hva ville du sagt? Hvilke verdier kan du trekke ut fra talen?

Jeg forstår at det kan virke naivt å bygge en virksomhet på å være raus, tålmodig og ærlig. Næringslivet kan være kynisk, så det må nok være et snev av pragmatisme i bildet. Men å bygge en kultur basert på disse verdiene betyr ikke at du er naiv, men at du jobber for noe større enn deg selv; større enn bedriften din, markedet ditt og bunnlinjen. Noe som knytter mennesker sammen, åpner samfunnet, skaper etterlengtet endring eller verner om noe hellig som folk er i ferd med å glemme.

Som Simon Sinek sa:

People don't buy what you do; they buy why you do it.

Minnetale verdier kan hjelpe deg skjære gjennom støyen

Etter du har identifisert hvilke verdier du verdsetter kan du begynne å praktisere dem i handling. Dette er viktig. Ikke gjør den samme tabben som en tidligere arbeidsgiver der du bare printer verdiene på et ark, laminerer det – og så snakker du aldri om det igjen.

Nei, du må dyrke verdiene internt først. Bli enige om dem sammen, og så ta avgjørelser basert på dem. Så kan du kan snakke om dem eksternt. Men ikke direkte (våre verdier er bla bla bla).

Kommuniser dem gjennom historier om modige ansatte som gjør feil hver dag og lærer av det, en disiplinert regnskapsfører som alltid legger seg tidlig og trener på morgenen for å prestere på sitt beste, rause samarbeidspartnere som hjalp deg gjennom en vanskelig tid eller et styre som tok en umulig avgjørelse for å bevare integriteten til bedriften. Fortell disse historiene, så detaljert som mulig. Ikke glem detaljene, de gjør historien troverdig.

Mangler du historier kan du jakte etter andres– og videredele deres. Det er ingenting galt med å applaudere andre som har det samme verdigrunnlaget som din bedrift, og med å videreformidle viser du at du verdsetter denne verdien. Omsider vil du nok oppdage at det du beundrer i andre også finnes i deg.

Bedrifter som hjelper oss bygge karakter

Verden er i endring og limet som holder samfunnet sammen føles slitt. Det er store problemer over alt: Polarisering, klimakrise, utenforskap og eldrebølgen som kommer så sakte at vi ikke ser den. Vi må bygge karakter som mennesker for å møte utfordringene med strak rygg. Og en av de beste plassene å bygge karakter er på arbeidsplassen; sammen med andre som står opp tidlig hver dag og skraper is av bilen eller sykler i regnet for å møte utfordringene sammen med deg.

Så skriv en minnetale til bedriften. Finn ut hvilke verdier dere deler, ta vanskelige beslutninger og fortell om det.